Op woensdag 28 juni vond de eerste Apeldoornse Laswedstrijd PRO-fessionals plaats, georganiseerd door Sterk Techniek Onderwijs Apeldoorn e.o. (STOA), in samenwerking met vier scholen. Meer dan 20 jongens uit het praktijkonderwijs gingen de strijd met elkaar aan en konden daarmee hun NIL-praktijkverklaring halen.
Nienke Baars is projectleider van ‘Van PrO/VSO tot prof.’, een project van STOA. “Binnen dit project ontwikkelen we – samen met vmbo-docenten – nieuwe leerroutes voor leerlingen van het praktijkonderwijs en het VSO. Deze leerlingen laten we op een vmbo-school – in kleine groepjes – kennis maken met techniek. Zo kunnen ze ontdekken welke talenten ze hebben en/ of techniek iets voor hen is. Ze ronden zo’n leerroute af met een getuigschrift of competentieverklaring.”
Laswedstrijd en bedrijfsbezoek
“Deze laswedstrijd hebben we voor het eerst gehouden. Maar liefst 21 jongens van vier verschillende scholen (UGO, Praktijkschool Apeldoorn, Praktijkschool De Boog en Jacobus Fruytier scholengemeenschap) gingen enthousiast en gedreven de strijd met elkaar aan! De jongens kunnen punten verdienen bij het laswerkstuk. Wanneer ze genoeg punten hebben verdiend, kunnen ze hun NIL-praktijkverklaring halen. De leerling met de meeste punten ging er met de hoofdprijs vandoor. De NIL-examinatoren waren – gezien de tijd die de jongens hebben geoefend, twee uur per week – onder de indruk van de kwaliteit.
Ook bezochten de jongens deze dag ook twee lasbedrijven: Besaris BV Constructie Machinereparatie Lasbedrijf en Installatiebedrijf Hamer. Ze konden zien wat werken in de techniek voor hen kan betekenen en welke kansen er zijn.”
Impact
“We draaien het project nu drie jaar, we merken steeds weer welke impact dit heeft op de leerlingen. Ze vinden het fantastisch dat ze deze kans krijgen om zichzelf te ontwikkelen binnen een reguliere setting en om zich te verdiepen in iets wat ze aanspreekt. En we zien ook dat ze misschien wat cognitie betreft geen voorloper zijn, maar wel veel technische talenten en vaardigheden hebben. We hebben een tekort aan technisch geschoold personeel, dan is het toch prachtig om deze kinderen deze mogelijkheid te bieden?”