Door nieuwe keuzevakken te ontwikkelen of bestaande in te voeren kunnen we leerlingen een goed beeld geven van wat techniek inhoudt. Harry van Gerrevink, docent PIE bij het Sprengelo, geeft samen met zijn collega’s Emiel Hurenkamp en Ije Scharrenberg een pilot voor het keuzevak Drone. Leerlingen en docenten zijn erg enthousiast.
“Ik ben een zij-instromer, negen jaar geleden heb ik gekozen voor techniekonderwijs. Daarvoor heb ik gewerkt bij verschillende installatiebedrijven en had ik mijn eigen bouw- en installatiebedrijf. In die tijd gaf ik ook gastlessen bij bedrijven en scholen. Dat vond ik zo leuk dat ik ervoor heb gekozen docent te worden. Naast het Sprengeloo geef ik ook het vak Onderzoek & Ontwerp en ben technator op het Technasium van Walterbosch.
Nieuwe technieken vind ik erg interessant. Voor mezelf, maar ook om te kijken hoe we het onderwijs voor de leerlingen leuk kunnen maken. Twee zaken zijn belangrijk. Je moet zorgen voor de fun-factor. En je wilt leerlingen laten zien dat wat ze leren, ertoe doet. Ik denk dat je daarmee kinderen kunt enthousiasmeren voor techniek. Met de keuzevakken werken we op die manier.”
De vrijheid om zelf iets te maken
Het keuzevak Drones is ontstaan op het Walterbosch. Ik vlieg zelf drones, leerlingen vinden dat fascinerend. Voor het Technasium zijn we altijd op zoek naar relevante opdrachten, we hebben toen – samen met SOS Events als opdrachtgever – een drone-opdracht bedacht: neem een van de zeven werelden van techniek en bedenk daarvoor een obstakel waar de drone doorheen moet vliegen. Leerlingen vinden die opdracht fantastisch, we doen die nu voor het derde jaar.
Vervolgens hebben we er een keuzevak voor het vmbo van gemaakt, met hetzelfde idee: ze maken een obstakel waar de drone doorheen moet vliegen, maar dan gekoppeld aan PIE. Er komt heel veel bij elkaar: 3D-printing, materiaalkennis, natuurkundige wetten. Daaraan koppelen we 21e eeuwse vaardigheden, ze moeten bijvoorbeeld in een groepje samenwerken. Dat is voor deze leerlingen nieuw. We laten hen ook feedback op elkaar geven. Dat is spannend, maar ze leren er erg veel van.”
Van pilot naar keuzevak
“Deze pilot doen we met negen mavo-leerlingen, we zijn acht weken onderweg. Tegelijkertijd geven mijn collega’s van het RSG in Epe dit keuzevak aan de hele club van D&P. Je ziet de leerlingen groeien en zich ontwikkelen. Ze ontdekken allerlei materialen, die mogen ze zelf uit het magazijn halen. En ze zijn erg blij, de vrijheid om zelf iets te maken brengt enthousiasme bij hen naar boven. Ze willen ook doorwerken: ‘meneer, mogen we in de pauze werken’, ‘meneer, mogen we eerder komen’.
Zelf word ik ook erg enthousiast van dit vak en van de leerlingen. Ik zie wat ze maken, wat ze leren en met hoeveel plezier ze dat doen. Dat is mooi. Binnenkort gaan we dit afronden in de gymzaal waar ze – in het donker – de drones door de obstakels laten vliegen. Na de pilot-fase willen we zorgen dat alle scholen dit vak kunnen geven.”
Over het project
STO Apeldoorn e.o wil de verbinding tussen onderwijs en techniekpraktijk versterken. Bijvoorbeeld door In samenwerking met het bedrijfsleven het aanbod van techniek-keuzevakken te verbreden en moderner en toegankelijker maken, ook voor leerlingen met niet-techniekprofielen. Meer weten over dit project? Kijk dan hier.
Meer weten over dit project en de keuzevakken?
Neem contact op met de projectleider Arjan Wissink: a.wissink@veluwseonderwijsgroep.nl