Zelf dingen doen en ervaren staat centraal, maar ook een aansprekende ruimte om al deze ervaringen op te doen. Leerlingen groep 7/8 van de basisscholen gaan bijvoorbeeld praktisch aan de slag bij een vmbo school: je eigen lamp maken. Maak kennis met snoeren en stekkers, bewerk hout en pas metaal toe en maak een lamp die je aan het eind ook mee mag nemen. Dit is een van de activiteiten die al worden uitgevoerd en waar leerlingen enthousiast van worden.
Met behulp van STO-A leggen we de initiatieven die er al zijn, zowel op scholen als op bijvoorbeeld het NewTechPark onder het vergrootglas en kijken wat er nog beter kan. Zo kijken we bijvoorbeeld hoe een dergelijke opdracht leuk kan worden voor zowel kinderen die nog wat meer zelfvertrouwen met techniek moeten ontwikkelen als voor kinderen die veel liever zelf experimenteren en ontdekken.
Een ruimte die echt uitnodigt om te ontdekken en kennis te maken met techniek is essentieel om leerlingen enthousiast te maken. Wat je daar precies voor nodig hebt en hoe je er voor kunt zorgen dat zo’n ruimte niet over 2 jaar al weer verouderd is een ander belangrijk onderdeel van dit project.
In Epe heeft de opleiding Smart Technology van Aventus in samenwerking met RSGNOV bijvoorbeeld een eigen DiscoveryLab. De studenten van deze opleiding verzorgen binnenkort een presentatie voor de bovenbouw-leerlingen van RSGNOV.
Ze laten zien waar je allemaal smart technologie tegen kunt komen en hoe het toegepast wordt bij bijvoorbeeld de bouw van woningen. Vervolgens worden de leerlingen van het RSGNOV uitgenodigd om in het DiscoveryLab onder begeleiding van de studenten Smart Technology een opdracht uit te voeren. Wat een mooie kennismaking met slimme techniek in Epe!