Skip to content

Van Klaslokaal tot Techlab: Levi van Rij Techlabinstructeur

Bij het NewTechPark op het Zwitsalterrein in Apeldoorn ontmoet ik Levi van Rij, een onderwijswetenschapper met een passie voor techniekonderwijs. Op 57-jarige leeftijd straalt Levi een jeugdige energie uit en haar loopbaan is even divers als indrukwekkend.  

Ze koos in 1994 voor een carrière in het onderwijs door de PABO te volgen en heeft zich daarna ingezet voor de verbreding van techniek in het basisonderwijs. Ook is ze werkzaam geweest als docent Engels, wiskunde, biologie en techniek op diverse scholen op verschillende locaties. Woonachtig in Apeldoorn, begon ze vorig jaar als NT2-docent bij de ISK. Haar liefde voor techniek leidde haar uiteindelijk naar een nieuwe uitdaging: sinds augustus 2023 is ze als techlabinstructeur bij Sterk Techniek Onderwijs aan de slag, via de Veluwse Onderwijsgroep UGO. 

“Ik ben centraal gaan wonen in Apeldoorn, omdat mijn kinderen verspreid zijn over het land. Zo kan ik gemakkelijk oppassen, zowel in Hilversum als in Enschede,” glimlacht Levi. 

Techlabinstructeur 

Levi werkt als Techlabinstructeur en is via UGO een vmbo-school van de Veluwse Onderwijsgroep gedetacheerd aan Sterk Techniek Onderwijs Apeldoorn/Epe. Haar werkweek is gevuld met projecten voor Sterk Techniek Onderwijs Apeldoorn/Epe die meestal plaatsvinden bij het NewTechPark. 

“Wat ik het leukste vind aan dit werk? Dat we ons veel meer kunnen richten op de talenten en vaardigheden van leerlingen. Het is geweldig om ze te zien ontdekken waar hun interesses liggen op het gebied van techniek,” vertelt Levi enthousiast.  

Collega Techlabinstructeurs

In haar rol deelt ze de taken met collega Techlabinstructeurs Mieke Pasman en Patricia van der Nat. Terwijl Patricia zich richt op het basisonderwijs, neemt Levi het voortgezet onderwijs voor haar rekening. Mieke zorgt voor de ‘helicopterview’ en verbindt beide onderwijsniveaus.  

Bij het NewTechPark, waar haar werkplek zich bevindt, helpen zij en haar collega’s leerlingen de wereld van techniek te ontdekken. “Voordat jongeren profielen kiezen maken ze kennis met de verschillende werelden van techniek. Buitenschools leren noemen we dat ook wel. We bezoeken daarnaast ook bedrijven waardoor de kinderen zien hoe het in de praktijk gaat. En we hebben een ruimte bij het NewTechPark genaamd TechnoDiscovery, waar leerlingen hands-on ervaring opdoen,” legt Levi uit. 

Een van de hoogtepunten is het NewTechFestival in oktober, naast diverse activiteiten voor basisschoolleerlingen en pilots voor het voortgezet onderwijs. 

 “In de maand februari richten we ons op de wereld van ontwerp, productie en wereldhandel. We nemen de leerlingen mee in het hele proces, van het ontwerpen van een T-shirt tot het zien hoe het in de praktijk wordt geproduceerd en verzonden,” zegt Levi. 

Levi’s enthousiasme is aanstekelijk als ze vertelt over een recent project: “Een meisje dacht dat ze de lopende band niet kon monteren. Uiteindelijk stuurde ze haar groepje aan. Dat zijn de momenten waarop ik echt trots ben.”