Ga naar de inhoud

“Als ik de Sphero Bolt robot laat bewegen, gaan alle kinderen aan”

  • door

Kinderen voor techniek interesseren begint bij het opdoen van nieuwe ervaringen. En leren wat techniek in onze samenleving betekent. Sander Poll is de projectleider van STO-A-project ‘Techniek is overal’, in het kader van dit project geeft Patricia van der Nat sessies waarin honderden basisschoolleerlingen en middelbaar scholieren ervaren dat techniek ook leuk en interessant is.

Patricia: “Wat ik zie is dat de creativiteit van kinderen weinig wordt geprikkeld in het onderwijs, terwijl het een erg belangrijke vaardigheid is. Daarom geef ik onder andere creatieve workshops waarbij wordt gewerkt met divers gereedschap. Techniek en creativiteit gaan vaak samen. Wat ik ook zie is dat veel kinderen geen ervaring hebben met het hanteren van eenvoudig gereedschap, terwijl ze dat fantastisch vinden om te doen. En juist door met echt gereedschap aan de slag te gaan, leren ze het meest en is de kans op het behalen van een succesje het grootst.

Technodiscovery is één van mijn opdrachtgevers. Hier geef ik sessies waarin kinderen uit het basisonderwijs kennis maken met zoveel mogelijk aspecten van techniek.”

Sander: “We gebruiken de zeven werelden van techniek om kinderen te laten zien hoe divers techniek is. En hoe het overal om hen heen is. Ze kunnen dan zelf ontdekken of techniek iets voor hen is en wat bij hen past.

We willen in twee jaar elke wereld de revue laten passeren. Een van die werelden is Hi-tech & science, een erg brede wereld. Je kunt niet alles eruit lichten, vandaar dat we een keuze moesten maken. We zijn aangehaakt op wat Technodiscovery doet bij het NewTechPark: een workshop met Sphero Bolt robots. Programmeren staat daarbij centraal. Een werkgroep docenten van twee scholen heeft die workshop vormgegeven, het programma samengesteld en materiaal ontwikkeld: Daan Roelofs, Bas Verzijl & Bert Westerink van het Jacobus Fruytier en Kees Diepeveen van het Hoornbeeck College.

Wat we nu doen is een pilot, we willen van de leerlingen horen hoe we het programma interessanter, leuker en verdiepende kunnen maken. Maar ook kijken hoe we kunnen zorgen dat elke school dit zelf zou kunnen geven.”

Patrica: “De Sphero Bolt is een bal met een computer erin. Je bestuurt hem met een tablet, smartphone of laptop. Door middel van tekenen of met gebruik van blokken kun je de bal programmeren, bijvoorbeeld welke kant die op moet rollen. Naast het rollen kun je lampjes aanpassen, geluiden laten maken en kun je de bal met andere ballen laten communiceren. Het principe is hetzelfde als een op afstand bestuurbare grasmaaier of stofzuiger. Dat vertellen we ook om de link te maken tussen techniek en de wereld om hen heen.

Na een korte uitleg leg ik de bal in het midden van de groep. Vanaf het moment dat de bal gaat rollen, gaat de de hele groep aan en is iedereen enthousiast. Ze mogen eerst zelf ontdekken hoe je Sphero met de tablet bestuurt. We bouwen de les op naar het uiteindelijk programmeren van de bal. Het wordt ontzettend positief ontvangen door de leerlingen.”

Impressie van de workshop

Sander: “Het maakt niet uit hoe oud je bent, je wilt gewoon aan de slag als je die bal ziet. Het gaat om de verbazing, de verwondering. En het nieuwsgierig maken. Van daaruit kun je gaan vertellen over techniek, programmeren, codering.”

Patricia: “Je kunt dan het gesprek aangaan: eerst de bal, dan het programmeren en dan zaken als automatiseren. Hoe werkt dat? Waarom is het belangrijk? En hoe werkt dat programmeren? Uiteindelijk kun je vragen stellen als: ‘wat vind je van programmeren en wat zou jij ermee willen doen in de toekomst?’ Het gaat er niet alleen om dat ze het programmeren onder de knie krijgen, maar vooral ook over het nadenken hoe je het kunt inzetten.”

Sander: “Daarom hebben het project ‘Overal is techniek’, om dit soort activiteiten te organiseren die kinderen enthousiast en nieuwsgierig maken. Samen met de docent-werkgroepen gaan we elke van de zeven werelden verdiepen.

Het gaat er ook om dat primair en middelbaar onderwijs elkaar vinden, net zoals Sterk Techniekonderwijs en Technodiscovery elkaar vinden bij deze workshop. Dan kun je elkaar versterken. En kunnen we nog meer leerlingen bereiken en hen nog meer kennis meegeven. Hoe mooi zou het zijn als we gezamenlijk zorgen dat er meer leerlingen kiezen voor een technische vervolgopleiding en dat die leerlingen zeggen: ‘voor mij is het begonnen met die workshop’.”