Het is belangrijk om leerlingen de breedte en de context van techniek te laten zien. En nieuwe technische ontwikkelingen. Daarom zorgen we dat docenten binnen kunnen kijken bij innovatieve bedrijven. Jan Haase, docent BW&I op het Jacobus Fruytier, ging op bezoek bij een binnenhuisarchitect. Zijn ervaringen verwerkte hij in het keuzevak Interieurontwerp en design.
“Het mooie aan onderwijs vind ik het overbrengen van mijn kennis en het vak op de leerlingen. Je wilt hen dan zoveel mogelijk laten zien. Ik heb zelf tien jaar op het ROC van Twente gewerkt, nu ik hier werk merk ik hoe belangrijk de aansluiting is tussen vmbo en mbo. En bedrijfsleven. Je hebt elkaar zoveel te bieden. Helaas is er weinig tijd om elkaar op te zoeken, STO Apeldoorn e.o. is een mooi hulpmiddel om die ontmoeting op poten te zetten.
Mijn collega Martin en ik zijn een dag bij Courage, een binnenhuisarchitect, geweest. De aanleiding was het keuzevak Interieurontwerp & design, leerlingen doen daarin allerlei opdrachten, zoals het maken van een mood board. Wij zijn bouwdocenten, op dat gebied weten we minder. Met de lesmethode kom je een heel eind, maar je wilt weten hoe een professional dat doet.
Ervaringen verwerken in je onderwijs
De mensen van Courage hebben ons verteld over hun vak. En we zijn zelf aan de slag gegaan. We kregen de opdracht om, op basis van de wensenlijst van een klant, zelf een mood board en de inrichting voor een woonkamer te maken. Voor ons was dat een eye-opener, je ervaart hoe een binnenhuisarchitect te werk gaat. Bijvoorbeeld, goed luisteren naar de klant is essentieel. Wat wil die persoon? Niet je eigen voorkeuren volgen. Je komt er dan achter dat dat best moeilijk is.
Onze ervaringen hebben we verwerkt in het keuzevak, bijvoorbeeld door te werken met opdrachtgevers om het zo echt mogelijk te maken. Dat gaf veel meer structuur, de leerling kan doelgerichter aan de slag. Ook wil je dat leerlingen goed voorbereid een keuze kunnen maken voor een vervolgopleiding, een aantal wil binnenhuisarchitect worden. Nu kunnen we makkelijker met hen daarover praten.”
Mooie resultaten
“Je ziet nog wel dat veel jongens het niet zo stoer vinden, het zijn voornamelijk meisjes. Ze komen ook vanuit de zorg en economie, de school heeft het breed onder de aandacht gebracht. Het vak levert erg mooie resultaten op, je ziet de creativiteit van deze leerlingen. Ze maken eerst een mood board en gaan dan een kamer echt inrichten. En zelf dingen produceren. Kinderen zijn erg trots op wat ze hebben bereikt. Je geeft hen een belangrijke succeservaring.”
Buiten de muren van de school kijken
“Als docent zit je vooral binnen de muren van je school, sommigen werken hier al heel lang. Juist dan heeft het een meerwaarde om mee te draaien in een bedrijf. Je ervaart zelf de nieuwste ontwikkelingen, die neem je mee. Dat komt ten goede aan jezelf, het onderwijs en de leerlingen.
Het lastige blijft, hoe organiseer je dit? Soms moet je van de nood een deugd maken. Op 12 en 13 mei zijn er examens, dan gaan een aantal van onze techniek docenten zo’n docentenstage doen. Ik ga samen met Martin naar schildersbedrijf en interieuradvies Van Triest, mijn collega Dick gaat bijvoorbeeld naar tegelzetwerkbedrijf Craft sani&floor in Uddel. Daar kijk ik nu al naar uit.”
Over het project
We willen mogelijk maken dat vmbo-docenten beroepsgerichte vakken hun blik op techniek en technologie kunnen verbreden. Dat komt ten goede aan henzelf, aan vernieuwend en contextrijk onderwijs en aan de leerlingen. Dat doen we door uitwisselingen tussen vmbo en mbo, en tussen vmbo en bedrijfsleven. Meewerkdagen bij bedrijven zijn daar een onderdeel van.
Lees verder over dit project…
Meer weten over dit project en de keuzevakken?
Neem contact op met de projectleider Mirjam Bakker: m.bakker2@veluwseonderwijsgroep.nl