Om lessen zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de laatste ontwikkelingen, kan een bezoek aan bedrijf inspiratie en kennis geven. Daarom ging Wout Kalter, docent PIE op het Jacobus Fruytier, kijken bij jachtwerf Royal Huisman.
“Eerst heb ik zo’n jaar of tien gewerkt als carrosseriebouwer. Toen brak de financiële crisis uit, ons bedrijf ging terug van 20 naar 4 mensen. Veel werd uitbesteed aan grotere bedrijven. Het voelde alsof de uitdaging weg was uit mijn werk. In deze periode ben overgestapt naar het onderwijs, gestart als leraarondersteuner, daarna als docent PIE.
Het mooie aan onderwijs is het werken met de jongeren. Ze zijn nog fris en enthousiast, je kunt als docent bijdragen aan hun ontwikkeling. Dat houdt mezelf ook fris. Binnen de praktijk richten we ons op vakvaardigheden, maar zeker op deze leeftijd is gedrag zo belangrijk. Je rol is vaak meer die van opvoeder dan docent. Dat is ook wat ze nodig hebben, zeker voor later in het mbo en het bedrijfsleven.”
Bedrijfscultuur in de school
“Ook belangrijk: de bedrijfscultuur een beetje in de school krijgen. Als carrosseriebouwer werkte ik met heel veel materialen en apparatuur. Je werkt samen met je collega’s aan allerlei projecten. Binnen de breedte van PIE zie je ook deze diversiteit. Belangrijk is hierbij dat er een samenwerking is met het bedrijfsleven. Hierdoor ontstaat er een mooie doorlopende lijn.
Dat is ook de reden waarom ik een aantal dagen bij Royal Huisman heb meegelopen. Ik ben bezig met de ontwikkeling van passend lesmateriaal vanuit de CAD-omgeving naar een CNC-draaibank. We hebben een CNC Emco Turn-105 staan, maar daar doen we op dit moment niets mee. Hoe kunnen we deze bewerking weer onderdeel laten zijn van de bestaande leerlijn? Vanuit het bestaande CAD-tekenen een koppeling maken naar de draaibank. Dit was mogelijk met het besturingsprogramma EdgeCam.
Breder perspectief, beter onderwijs
“Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar een bedrijf die daar veel ervaring mee heeft, dat was dus Royal Huisman. Bij hen heb ik meer geleerd over het EdgeCam-programma. En zij hebben meegekeken naar mijn concept. Ik heb daar waardevolle feedback op gehad. Bij de jachtwerf heb ik ook veel andere dingen gezien, zoals plaatbewerking. Ze waren bijvoorbeeld bezig met slijpen en lassen van aluminium. Erg leerzaam, ook omdat de mensen daar de tijd namen om hierover te vertellen.
De bedrijfsstage is een makkelijke manier om up to date te blijven binnen je vakgebied. Soms verouderen dingen, of er zijn juist innovaties. Ik hoorde bij Royal Huisman af en toe: ‘dat doen we al lang niet meer op die manier’. Die inzichten en kennis neem je mee naar school. Zo kun je een breder perspectief aan de leerlingen bieden.”